آشپزخانه گيس گلاب
.هر گونه استفاده تجاري از مطالب اين وبلاگ بدون اجازه ممنوع است. استفاده از مطالب اين وبلاگ در تمامي سايتها با ذكر ماخذ بلامانع است



Wednesday, May 08, 2002

Chicken and Smoked-Sausage Gumbo

مليت : آمريكايي
تعداد : 4 نفر
مدت پخت : 60 دقيقه
دسته غذايي : سوپ (Soup)


مواد لازم :
1 - 1¾ فنجان (يك كنسرو 450 گرمي) گوجه فرنگي پوره شده و بي‌آب
2 - 3 قاشق سوپ خوري روغن ذرت
3 - 1 ليتر (4 فنجان) مايه‌ي مرغ كم نمك (Chicken Stock)
4 - ¾ فنجان برنج دانه بلند (Long Grain Rice)
5 - 3 قاشق سوپ خوري آرد
6 - 2 قاشق چاي خوري نمك
7 - 1 عدد برگ بو
8 - ¼ قاشق چاي خوري فلفل سياه
9 - ¼ قاشق چاي خوري فلفل قرمز (Cayenne Pepper)
10 - 1 قاشق چاي خوري آويشن كوهي خشك شده
11 - ½1 قاشق چاي خوري آويشن خشك شده
12 - 1 بسته 300 گرمي باميه فريز شده
13 - 500 گرم گوشت سينه‌ي مرغ بدون پوست و بدون استخوان
14 - 250 گرم سوسيس دودي
15 - 2 ساقه‌ي كرفس – خرد شده
16 - 1 عدد فلفل سبز دلمه‌اي – خرد شده
17 - 1 عدد پياز - خرد شده

تذكر : در مورد كنسرو گوجه فرنگي دوستان مقيم ايران مي‌توانند از گوجه‌ فرنگي رنده شده استفاده كنند كه البته بدون آب باشد. مي‌توانيد براي خوش‌رنگ شدن، به ازاي هر فنجان گوجه فرنگي، 3/1 قاشق سوپ خوري رب گوجه فرنگي اضافه كنيد. در مورد برنج نيز از برنج‌هاي موجود بازار كه براي آبكش شدن مناسب هستند استفاده كنيد. باميه را نيز مي‌توانيد از ميوه فروشي‌ها بصورت تازه تهيه كنيد (البته در فصل پاييز). در مورد سوسيس دودي؛ سوسيس كوكتل دودي كه در بازار موجود است كاملا مناسب غذاي ما مي‌باشد. سبزيجات خشك شده و برگ بو را نيز در عطاري‌ها پيدا مي‌كنيد.
لازم به تذكر است آب مرغ با مايه مرغ متفاوت مي‌باشد و طرز ساخت آنها نيز با هم اندكي تفاوت دارد. اما شما مي‌توانيد اگر حوصله درست كردن مايه مرغ را نداشتيد از قرص سوپ استفاده كنيد. گرچه پيشنهاد مي‌شود كه هميشه مقداري مايع مرغ ساخته و در غذاها استفاده كنيد كه موجب لذيذتر شدن غذا مي‌شود.
2 قرص سوپ 2 گرمي + 4 فنجان آب = 4 فنجان (1 ليتر) آب مرغ

پيش از شروع :
باميه‌ها را خرد كنيد. گوشت مرغ را به تكه‌هاي 2 سانتي‌متري ببريد. سوسيسها را نيز به حلقه‌هاي 6 ميليمتري تقسيم كنيد.

طرز تهيه :
◄ در يك ديگ مناسب (تا حد امكان بزرگ) روغن را ريخته و با حرارت ملايم داغ مي‌كنيم.
◄ آرد را در روغن ريخته و براي 4 دقيقه سرخ مي‌كنيم تا قهوه‌اي شود. در اين مدت، آرد را مدام هم مي‌زنيم. (تذكر : دوستاني كه آرد سرخ كرده باشند مي‌دانند كه آرد در 4 دقيقه كه هيچ، شايد در 40 دقيقه هم قهوه‌اي نشود. بنابراين پيشنهاد مي‌شود يا از قهوه‌اي كردن آرد صرفنظر شود و يا ابتدا آرد را در ظرفي ديگر بدون روغن حرارت داده و بعد از اينكه قهوه‌اي شد در روغن سرخ شود. قهوه‌اي شدن آرد در اين غذا صرفا در خوشرنگ‌تر شدن غذا تاثير دارد.)
◄ حرارت را كم كرده و پياز، كرفس و فلفل سبز دلمه‌اي را اضافه مي‌كنيم و حدود 7 دقيقه سرخ مي‌كنيم تا كمي گياهان نرم شوند.
◄ باميه، برگ بو، آويشن، پونه، گوجه فرنگي، نمك، فلفل سياه و فلفل قرمز را به غذا اضافه مي‌كنيم و در ظرف را مي‌گذاريم تا 5 دقيقه ديگر بپزد.
◄ مايه مرغ و سوسيس دودي را به غذا اضافه مي‌كينم و اجازه مي‌دهيم غذا بر روي حرارت جوش بيايد. سپس حرارت را كم مي‌كنيم تا 15 دقيقه بجوشد.
◄ مرغ را درون غذا مي‌ريزيم و مي‌گذاريم تا بپزد. بعد از پختن مرغ 4 الي 5 دقيقه ديگر اجازه مي‌دهيم غذا بجوشد. سپس غذا را خاموش كرده و برگ بو را از غذا در مي‌آوريم.
◄ در همين اثنا، ظرفي از آب و نمك جوش مي‌آوريم و برنج را در آن مي‌ريزيم و مي‌گذاريم 10 الي 12 دقيقه بجوشد و بپزد. سپس آبكشي مي‌كنيم.
◄ برنج را وسط ظرفي ريخته و سوپ را دور آن مي‌ريزيم و صرف مي‌كنيم.

تذكر اول : پخت مواد نشاسته‌اي (برنج و پاستا) در كشور‌هاي غربي با پخت ايراني اندكي متفاوت است. در پخت ايراني برنج كمتر در آب مي‌پزد و در عوض بعد از آبكشي زماني را براي دم كردن و كامل پختن آن در نظر مي‌گيريم. اما در پخت غربي، برنج براي مدت طولاني‌تري در آب جوش مانده و كاملا پخته و به همان صورت صرف مي‌شود. لازم به گفتن نيست كه شما مي‌توانيد برنج را به همان صورت ايراني بپزيد.

تذكر دوم : اين غذاي لذيذ، همان طور كه متوجه شديد نوعي سوپ است كه با برنج استفاده مي‌شود كه به اين خاطر است، در آشپزي غربي، دسته غذايي به نام خورشت و يا خوراك وجود ندارد. غذاهايي كه بصورت مايع مي‌باشند معمولا در رده‌ي سوپ‌ها قرار مي‌گيرند. علاوه بر اين در رژيم غذايي غربي، برخلاف رژيمهاي غذايي آسيايي، مواد نشاسته‌اي مانند نان و برنج جز لاينفك سفره‌‌ي غذايي محسوب نمي‌شود. بلكه برخورد با اين مواد درست مانند برخورد با انواع پاستا و بصورت غذايي مجزا است. به همين علت ما در غذاهاي غربي معمولا اسمي از برنج يا نان نمي‌بريم مگر اينكه جزيي از غذا محسوب شوند. اما شما مي‌توانيد بنا به تشخيص خود، اين غذاها را با برنج يا نان و يا بصورت تنها مصرف كنيد. سوپي كه در بالا طريقه‌‌ي طبخ آن را ديديد، در رژيم غذايي ايراني، خورشتي لذيذ است كه مي‌توان با برنج مصرف نمود.




.....................................................................................................................................................

Home