آشپزخانه گيس گلاب
.هر گونه استفاده تجاري از مطالب اين وبلاگ بدون اجازه ممنوع است. استفاده از مطالب اين وبلاگ در تمامي سايتها با ذكر ماخذ بلامانع است



Saturday, June 01, 2002

Fedelini with Tuna and Chickpeas

مليت : ايتاليايي
تعداد : 4 نفر
مدت پخت : 30 دقيقه
دسته غذايي : غذاي اصلي (Main Dish)


مواد لازم :
1 - 3/2و1 فنجان نخود پخته (1 كنسرو 450 گرمي) – شسته و آبكشي شده
2 - 1 فنجان گوجه فرنگي پوره شده و بي‌آب
3 - 2 قاشق سوپ خوري روغن ذرت
4 - ½1 قاشق چاي خوري نمك
5 - ¼ قاشق چاي خوري فلفل سياه
6 - ¾ قاشق چاي خوري تخم رازيانه
7 - 3/1 فنجان جعفري – خرد شده
8 - 1 قوطي 180 گرمي كنسرو ماهي تن در روغن زيتون
9 - 1 عدد پياز كوچك - خرد شده در برشهاي نازك
10 - خلال پوست پرتقال از ½ ميوه
11 - 350 گرم فدليني (Fedelini)

تذكر : در مورد كنسرو گوجه فرنگي دوستان مقيم ايران مي‌توانند از گوجه‌ فرنگي رنده شده استفاده كنند كه البته بدون آب باشد. مي‌توانيد براي خوش‌رنگ شدن، به ازاي هر فنجان گوجه فرنگي، ½ قاشق سوپ خوري رب گوجه فرنگي اضافه كنيد. كنسرو نخود در فروشگاهاي ايران نيز موجود است اما در صورت تمايل مي‌توانيد مقداري نخود را در آب و نمك بپزيد و استفاده كنيد. بجاي فدليني نيز مي‌توانيد از پاستاهاي رشته‌اي موجود بازار، از دسته اسپاگتي، استفاده نماييد. در مورد كنسرو ماهي تن كه معمولا كنسروهاي موجود بازار ايران فاقد روغن زيتون است، مي‌توانيد روغن كنسرو را دور ريخته و به همان اندازه در غذا روغن زيتون بريزيد. البته مي‌توانيد از همان روغن كنسرو نيز استفاده كنيد.


طرز تهيه :
◄ در يك تابه، روغن را با حرارت ملايم داغ مي‌كنيم.
◄ پياز را در تابه ريخته و براي مدت 5 دقيقه سرخ مي‌كنيم تا پياز نرم شود. در اين مدت پياز را گهگاهي هم مي‌زنيم.
◄ تخم رازيانه، خلال پوست پرتقال و نمك و فلفل را اضافه مي‌كنيم و اجازه مي‌دهيم 1 دقيقه‌ي ديگر نيز سرخ شود.
◄ گوجه فرنگي را اضافه مي‌كنيم و در ظرف را مي‌گذاريم تا 10 دقيقه بپزد.
◄ ماهي تن را به همراه روغن آن و نخود، در سس ريخته و سپس سس را از روي حرارت بر مي‌داريم.
◄ در همين اثنا، در ديگي، مقداري آب و نمك جوش مي‌آوريم و فدليني را به مدت 6 دقيقه مي‌پزيم (اگر از پاستاي قطورتري – مانند اسپاگتي و يا لينگويين – استفاده مي‌كنيد اين زمان را به 10 الي 12 دقيقه افزايش دهيد).
◄ فدليني را آبكشي كرده و ¼ فنجان از آب آن را كنار مي‌گذاريم.
◄ فدليني را در ظرف كشيده و روي آن را با جعفري و سس آماده شده تزيين مي‌كنيم. اگر سس شما غليظ بود مي‌توانيد با آبي كه از آبكشي پاستا كنار گذاشته‌ايد آن را رقيق‌تر كنيد.

تذكر : در مرحله آخر شما مي‌توانيد در صورت تمايل، پاستا را به سبك ايراني دم بگذاريد. البته پيشنهاد مي‌شود كه به همين صورت ايتاليايي آماده شود.

تذكر خيلي مهم : معمولا براي آبكشي پاستا به روش ايراني، كه پاستا را براي دم گذاشتن آماده مي‌كنند، پاستا را كاملا با آب سرد آبكشي كرده و تقريبا سرد مي‌كنند. اما در روش ايتاليايي و بطور كل غربي، در آبكشي انواع پاستا، آن را با 1 الي 2 پارچ آب داغ (در حدي كه دست نسوزد) آبكشي مي‌كنند و بعد براي سرو آماده مي‌نمايند.

تذكر : بجاي لينگويين، مي‌توانيد از ورميشل (رشته سوپي - رشته فرنگي) استفاده كنيد. بديهي است كه در اينصورت ديگر نبايد آن را دم كنيد.




.....................................................................................................................................................

Home