آشپزخانه گيس گلاب
.هر گونه استفاده تجاري از مطالب اين وبلاگ بدون اجازه ممنوع است. استفاده از مطالب اين وبلاگ در تمامي سايتها با ذكر ماخذ بلامانع است



Tuesday, April 30, 2002

دوستان وبلاگخوان!
از امروز در اين مكان «آشپزخانه گيس گلاب» افتتاح مي‌شود. هدف معرفي و آشنايي شما عزيزان با بهترين غذاهاي ايران و جهان مي‌باشد. در كنار آن، ما قصد داريم شما را با اصول آشپزي ايراني و غربي و همچنين تفاوتهاي آن و فوايد و محسنات مواد غذايي آشنا نماييم. باشد كه تا انتهاي اين راه در كنار شما باشيم.

اه! حالم بهم خورد از اينهمه رسمي بودن. بابا! من بيكار مي‌شم، آشپزي مي‌كنم( خوش بحال زنم). حالا هم مي‌خوام اونها رو اينجا بنويسم. همه‌ي اونها رو هم خودم تست كردم. مطمئن باشيد بخوريد نمي‌ميريد.
از حالا سعي مي‌كنم هفته‌‌اي حداقل يه غذا بنويسم.
اما پيش از شروع بايد چند نكته رو به عرض همه برسونم:

1 – هدف، آشنايي با غذاهاي خارجي است اما دليل نمي‌شه كه از غذاهاي ايراني چيزي ننويسم.
2 – در دستورالعملهاي آشپزي خارجي برعكس آشپزي ايراني معمولا چيزي به سليقه‌ي شما واگذار نمي‌شود. ميزان نمك و فلفل و … مشخص است. بديهي است از اونجايي كه ما درست بشو نيستيم! شما مي‌تونيد بنا به ذائقه خودتون ميزانها رو تغيير بدهيد.
3 – در آشپزي خارجي بيشتر از اينكه بخوان به خوشمزگي غذا تكيه كنند، به حفظ فوايد و ويتامينها و حتي ظاهر غذا توجه مي‌كنند (البته اين مسئله در مورد همه جا صادق نيست). بنابراين وجود زمانهاي پخت صرفا براي حفظ امانت در تاليف و ترجمه مطلب است. بنابراين شما مي‌توانيد بصورت حسي عمل كنيد.
4 – در اكثر غذاها موادي وجود دارد كه يا در ايران با آن نام وجود ندارد و يا اينكه مجبوريد از چيزي همرديف و هم خانواده استفاده كنيد. تا حد ممكن اين معادلها معرفي مي‌شود اما باز براي حفظ امانت و همچنين دوستان ساكن خارج از كشور كه امكان دسترسي به اصل مواد را دارند نام ماده اصلي نيز ذكر مي‌شود.
5 – تمامي غذاهاي معرفي شده بوسيله شخص اينجانب امتحان شده مگر اينكه ذكر شود كه غذا آرمايش نشده است.
6 – سعي شده در تبديل اوزانها به هم دقت شود اما ممكن است در بعضي قسمت‌ها براي جلوگيري از دردسر وزن كردن، وزن‌ها روند شود.
7 – در بيشتر غذاها از آب مرغ، آب گوشت و يا حتي آب سبزيجات استفاده شده است. دوستاني كه به قرص سوپ دسترسي دارند مي‌توانند از آن استفاده كنند. اما بخاطر داشته باشند چون قرص سوپ حاوي نمك مي‌باشد، از ريختن نمك اجتناب كنند. در مورد غذاهايي كه طعمي متمايل به شيرين دارند بديهي است كه نمي‌توان از قرص سوپ استفاده كرد. لازم به تذكر است كه قرص سوپ كه اين روزها با مارك «گالينا بلانكا» تبليغ مي‌شود با بسته‌هاي سوپ حاضري متفاوت است. در ادامه هر جا كه لازم شد روش ساخت آب مرغ، آب گوشت و ... نيز آموزش داده مي‌شود. توجه شود كه هر قرص سوپ 2 گرمي بايد با نيم ليتر آب (2 ليوان) مخلوط شود تا نيم ليتر آب مواد بدست آيد.
8 – در آشپزي غربي معمولا از روغن مايع مخصوصا روغن ذرت استفاده مي‌شود. شما مي‌توانيد آن را با روغن‌هاي معمول گياهي جايگزين نماييد.
9 – در مورد هر گياه، اگر اندازه ذكر نشده باشد منظور اندازه متوسط مي‌باشد. تذكر : سعي كنيد گياهان مورد استفاده در غذاها را درشت انتخاب كنيد! گياهان متوسط خارجي به اندازه‌ي گياهاي درشتهاي ما هستند (عين هيكل خودشون). سعي مي‌كنم وزنهاي هر گياه رو هم براي راحتي شما ذكر كنم.
10 – در مورد تعداد، منظور تعداد نفرات طبيعي است. بنده هيچ مسئوليتي در رابطه به غير طبيعي بودن و پرخور بودن شما نمي‌پذيرم.
11 - در مورد استفاده از موادي كه به نام «ماكاروني» در ايران شناخته شده هستند. من همان نام واقعي آنها را استفاده مي‌كنم و هر جا لازم بود نام عام «پاستا» را كه نام صحيح اين محصولات است بكار مي‌برم.
12 – و در انتها در مورد استفاده از گوشتها. در بيشتر غذاها دقيقا نوع جانور و اندام مورد استفاده (ران، سينه، …) ذكر مي‌شود. باز هم بديهي است كه دوستان مقيم كشور خودشون بايد جايگزيني براش پيدا كنند.

و در انتها اينكه كسي ما رو مجبور نكرده فقط از غذاهايي بنويسيم كه بدرد ناهار و شام مي‌خوره! ما هر چيزي كه مربوط به شكم مي‌شه مي‌نويسيم. به حلال و حرام هم كاري نداريم. مسلمونا حلالهاشو بخورن و كافرها همه‌ي غذاهارو.




.....................................................................................................................................................

Home